Scenariusz: Zamierzacie rozpocząć swoją karierę. Wysłaliście swoje dopracowane CV i list motywacyjny, zadbaliście o szczegóły takie jak starannie poprowadzony LinkedIN i uporządkowane media społecznościowe. Po jakimś czasie zadzwonił rekruter aby zaprosić Was na rozmowę. Ubraliście się schludnie w celu profesjonalnej prezentacji, zrobiliście tzw. desk research na temat firmy, zapoznaliście się z opiniami byłych pracowników. Rozmowa wyszła Wam znakomicie. Jesteście pewni, że będziecie nowymi pracownikami dużej, międzynarodowej firmy. Pojawiacie Cię pierwszego dnia w pracy i… Dopadł Was szok kulturowy związany z korpomową. 

Czym jest korpomowa?

Jest to język, którym posługują się pracownicy korporacji lub firm na rynku międzynarodowym. Charakteryzuje się on wplecieniem języka angielskiego w język polski lub odwrotnie, a także spolszaniem angielskich słów określających ważne punkty wiążące się z bieżącymi zadaniami.

Przykład:

Wczoraj miałem call’a z CEO, Stresowałem się tym bardziej, iż miałem jeszcze daily target do wyrobienia na asapie i myślałem, że się nie wyrobię”.

Tłumaczenie:

Wczoraj miałem rozmowę telefoniczną/internetową z Prezesem. Stresowałem się tym bardziej, iż miałem jeszcze dzienne założenie do wykonania tak szybko jak to tylko możliwe i myślałem, że nie zdążę”.

Korpomowa może być odmienna. Każde przedsiębiorstwo może wypracować swój własny język korporacyjny uwzględniając język wykonywanych zadań, wskaźników do wzięcia pod uwagę itp. Korpomowa ma jednak swoje elementy wspólne, które przedstawimy poniżej.

akcept –akceptacja

action points (akszyn pojnty) – punkty działania

approval – zgoda

ASAP – tak szybko jak to tylko możliwe (as soon as possible)

assessment – ocena (najczęściej pracownika)

backup – wersja zapasowa

badge – plakietka, identyfikator

board – zarząd

brainstorm – tzw. „burza mózgów” polegająca na rzucaniu pomysłów w grupie, łączenie ich i wspólne wybieranie rozwiązań

BRGDS– skrót od Best Regards – pisane na końcu maila zamiast yours faithfully i sincerely

brief – krótkie streszczenie/opis czegoś np. projektu, spotkania, czekającego zadania

call – rozmowa telefoniczna lub internetowa z szefostwem, współpracownikami, partnerami firmy lub klientami

case – zadanie, sprawa, projekt, przykład

casual friday– dzień, w którym pracownicy mogą ubrać się nieformalnie

chillout– relaks

czejsować (od słowa chase) – ścigać,

czelendż (od słowa challenge) – wyzwanie

deadline – termin końcowy wykonania i dostarczenia powierzonego zadania

deal– transakcja

dress code – zasady ubioru w biurze

EOD – skrót od „end of the day” – na koniec dnia

EOM – na koniec miesiąca

EOY – na koniec roku

ETA – skrót od „estimated time of arrival” – szacowany czas przybycia

event – impreza zorganizowana

feedback – informacja zwrotna

fokusować się – skupiać się na danej czynności

forward – (sforłardować) – przesłać dalej lub wiadomość od kogoś, kto przesłał dalej informację nam.

fuckup – wpadka/sytuacja kryzysowa

FYI – skrót od „for your information” – dla Twojej wiadomości, uwagi, informacji

helpdesk – „miejsce” do udzielenia pomocy pracownikom

Insight – komentarz specjalisty

meeting – spotkanie

milestone – kamień milowy, długoterminowy cel, kluczowy punkt

next step – krok wdrożenia/implementacji

open space – otwarta przestrzeń biurowa. Oznacza to, że wszyscy pracownicy np. działu pracują na jednej dużej otwartej sali pracownik koło pracownika.

RFP – skrót od „request for proposal” – zapytanie o szczegóły współpracy

RFQ –skrót od „request for quatation” – zapytanie o wycenę

reminder – przypomnienie

request – prośba

revenue – ogólny przychód

scope – zakres działania, obowiązków

sick leave – urlop chorobowy

SWOT – analiza słabych i silnych stron oraz szans i zagrożeń

target – ustalony cel

Team Lead – lider zespołu

ticket – wystosowanie prośby o pomoc

to follow-up (folołować) – kontynuować kontakt

trakować – śledzić

zabookować (to book) – zarezerwować

 

Oczywiście, nie należy się uczyć tego na pamięć! Należy się orientować, aby zrozumieć starszych stażem pracowników firmy. Język ten jest instynktowny i wystarczy parę dni by się do niego przyzwyczaić. Nie zniechęcajcie się! Życzymy Wam powodzenia!