Zależy nam, aby ludzie dobrze o nas mówili, nawet gdy nas nie ma w pobliżu, prawda? Codziennie prezentujemy siebie jako markę – podczas rozmów z rodziną partnerki/partnera lub na portalach społecznościowych. Główną różnicą między prezentowaniem się w życiu prywatnym, a w relacjach biznesowych jest to, że te drugie przekładają się bezpośrednio na rozwój naszej kariery oraz zarobki.

Personal branding to marka osobista, czyli zarządzanie swoim wizerunkiem w taki sposób, abyśmy byli atrakcyjni dla naszego odbiorcy. Jest to rodzaj strategii marketingowej, a każdy rodzaj działań powinien być w pełni świadomy, przemyślany oraz zaplanowany. Nie mylmy go z manipulacją oraz fabrykowaniem faktów. Gdy będziemy opierać swój wizerunek na kłamstwach to prędzej czy później zostanie to zweryfikowane przez środowisko biznesowe, przez co my stracimy wiarygodność, a nasz biznes może stracić wsparcie finansowe.  

Decydując się na zbudowanie marki osobistej, należy przeprowadzić analizę własnej osoby:

  • Jakie posiadamy zalety oraz wady?
  • Jakie umiejętności oraz cechy mogą być naszymi atutami na rynku pracy?
  • Co wyróżnia nas pośród innych osób w branży?
  • Jaką wartość chcesz przekazać swoim odbiorcom?
  • Dlaczego chcemy stworzyć markę osobistą?  

Co najważniejsze zadać sobie pytanie, jak inni nas postrzegają, aby nie przekształcić personal brandingu w manipulacje. 

Mogłoby się wydawać, że stworzenie marki osobistej jest kosztowne. Nic bardziej mylnego, dzięki wykorzystaniu profili Social Media zaoszczędzimy pieniądze. Natomiast wymaga to dużej sumienności, czasu oraz pracy własnej. Pamiętajmy, że komunikacja z odbiorcami powinna być spójna, konsekwentna, regularna oraz transparentna. Świadomie dobierz rodzaj kanału do swojej osoby i branży, ponieważ wpłynie to na formę oraz częstotliwość przekazywania informacji. Warto pamiętać, że nikt z nas nie buduje wizerunku od zera. Sprawdź za pomocą trybu Incognito w przeglądarce jakie informacje można znaleźć na Twój temat w sieci, a następnie zastanów się jak można je wykorzystać jako fundament Twojej marki. 

Z czasem świadomy rozwój marki osobistej przełoży się na:

  • Stabilną pozycją na rynku pracy
  • Wiele kontaktów z branży pośród klientów, współpracowników oraz partnerów
  • Rozpoznawalność w branży oraz w sieci zainteresowań
  •  Samorealizację oraz motywację do działania

Na drodze do wiarygodnej, silnej oraz rozpoznawalnej marki osobistej czeka wiele porażek, w tym nietrafionych decyzji. Popełniając błędy, jesteśmy w stanie wyciągać z nich wnioski, aby w przyszłości podejmować skuteczne działania, które zaprowadzą nas i nasz biznes do sukcesu. 

Źródło: 

  1. https://poradnikprzedsiebiorcy.pl/-na-czym-polega-personal-branding 
  2. https://harbingers.io/blog/personal-branding 
https://globesystem.pl/blog/2016/08/02/personal-branding-26-krokow/
Autor Marta Parteka